Frem fra gemmerne…

Nu, hvor min mor er i gang med den helt store oprydning i forbindelse med salget af hendes hjem gennem godt 45 år og mit barndomshjem, kommer mange ting frem, som har været gemt og glemt. Det er benhård oprydning, hvor min mor skal skille sig af med rigtig meget. Det går faktisk fint, men der må løbe mange tanker igennem hendes hoved i processen, og der er mange minder, som kommer frem, når tingene skal til smid ud, give videre eller beholde.

En af de ting, som har overlevet mange oprydninger, er noget, som jeg holdt meget af at kigge i igennem hele min barndom og ungdom. Min mors håndarbejdsmapper fra hendes seminarietid, hvor de studerende skulle lave undervisningsplaner for de klassetrin, hvor man havde håndarbejde. Déngang var det fra 2. til 7. klasse.

IMG_2278

Det er rørende, hvor udførligt de to mapper er lavet. Der er fine håndskrevne instruktioner og opskrifter efterfulgt af praktiske prøver naturligvis. Og de to mapper er noget, som aldrig skal smides ud eller gives væk. Ikke i min mors tid. Og heller ikke i min.

IMG_2279

IMG_2281

IMG_2277

IMG_2276

IMG_2280

Skriv et svar

