By-cykel-myginde eller?

Når jeg skal til byen i et eller andet ærinde, og det ærinde kun er for mig, tager jeg altid min cykel med mig. For det første er der en 8-9 km herfra og til stationen, selvom det ofte passer sammen, og jeg og cyklen får et lift, men ellers synes jeg, at cyklen er genial til at komme rundt i byen med og på. Mine endestationer ligger ikke altid lige op af en station (og heldigvis for det), og så slipper jeg for bus-ræset. Men den altoverskyggende bevæggrund er dog, at man mærker byen bedst, når man selv bevæger sig. I min optik. Og en cykeltur gennem det indre eller de ydre regioner af staden bringer minder tilbage om min egen tid som byboer.

Da jeg i går skulle til Rum 11 og broderiworkshop, var cyklen selvfølgelig også med. Jeg stod af på Østerport og cyklede gennem den indre by. Desværre var morgenturen ikke en så stor fornøjelse, fordi det var råt og koldt. Og i begejstring over fredagens milde eftermiddag og aften havde jeg helt overset den kolde morgentemperatur. Jeg havde ikke fået nok tøj på, for slet ikke at nævne de manglende handsker og varmere sko. Jeg var tæt på frossen, da jeg nåede frem.

Turen tilbage sidst på eftermiddagen var til gengæld lige, som den skulle være. Solen var fremme, temperaturen var krøbet godt op, og luften var mild igen. Min tur gik ned langs Tivoli, hvor der lød skrig fra forlystelserne, ned langs Christiansborg, og forbi Holmens Kirke, hvor pressen og tv allerede om morgenen var begyndt at stille op til Hr. Møllers begravelse, gennem Nyhavn, ad Toldbodgade til Kastellet, inden jeg ramte Østerport. En virkelig dejlig tur og jeg glædes hver gang over, hvor smuk København kan tage sig ud. I går var fra en af de bedste sider. Jeg glæder mig til, at mine store børn skal til at udforske byen og alle den små oaser.

Efter al den bykørsel med hvad dertil hører af lyssignaler (røde), fodgængere på cykelstien eller vejbanen og andre ting, som gør, at man er yderst opmærksom og kører i et mere adstadigt tempo, valgte jeg at tage turen gennem skoven, Tokkekøb hegn og St. Dyrehave, på vejen hjem fra Allerød station. Manner, hvor var også dét skønt; skoven, fuglekvidderet, anemonerne og den friske luft.

Det eneste men ved min dag var, at jeg havde glemt cykelhjelmen. Jeg fatter ikke, at det kunne ske. For jeg cykler aldrig uden cyklehjelm. Aldrig. Hvorfor det er sådan,  kan du læse lige herovre. Det er en barsk historie, men sand hele vejen igennem. Jeg har endda udeladt detajler og for meget følelses-pimp. Tjek mit skriv ud. Tør du løbe risikoen ved at cykle uden hjelm?

IMG_2240

IMG_2241

IMG_2242

IMG_2244

3 thoughts on “By-cykel-myginde eller?

  1. hej Katrine.

    Nej, jeg tør heller ikke cykle uden cykelhjelm – har heldigvis ingen grimme oplevelser, men ser mit gode hoved som et af mine vigtigste aktiver, og tør simpelthen ikke risikere noget. Og hvis nogen synes, at de ser tåbelige ud med cykelhjelm, jamen så hellere se tåbelig ud den tid jeg sidder på cyklen med hjelm, end evt. at være hjerneskadet resten af livet.

    Og by the way – der findes jo et kæmpe udvalg af smarte cykelhjelme i dag, så der må være noget, der passer til et hvert hoved.

    Knus fra Lisbeth

    • Præcis. Godt du kører med hjelm. Så er det også lettere at få børnene til at blive ved.
      Og der findes mange hjelme efterhånden. Min første – efter mit styrt i 1986 – var en æggeskals lignende kuppel af flamingo. Købt hos Cyklistforbundet. Helt ny. Men fårk hvor var den grim og man lignede en tumpe. De tider er heldigvis forbi. Gid jeg havde gemt den. Sådan så vi kan se, hvor smarte hjelmene efterhånden er. 😉
      Knus herfra 🙂

  2. Pingback: Ikke tilbage til fortiden… eller i hvert fald kun under visse forudsætninger | Bekendelser og forbandelser

Skriv et svar

