Dagens anbefaling

Jeg ved ikke, om det lige er opskriften, æltningen, ovnen eller noget helt fjerde er det, som gør et godt brød eller en god bolle.

Jeg ved, at ovnen i mit køkken er møg-irriterende, for den har svært ved at holde varmen, så den faktor er sorteper. Hvor meget opskriften spiller ind, er jeg også usikker på. Jeg følger sjældent en opskrift slavist. Jeg er faktisk ret autonom, hvad angår lige brød- og bolleopskrifter. På hverdagsbrød vel at mærke. Æltningen klares altid af min Kenwood røremaskine. Og det gør den ret godt.

Det, som virkelig har ændret mit hjemmebagte brød og boller til det bedre, var et indlæg hos Anne au Chocolat. Om arbejde med en meget våd dej og en spatel.

IMG_0846

MIn dej er vist knap så våd. Men våd nok.

IMG_0851

Jeg har snuppet en af Manden på Matriklens japanspartler til at skære bollerne ud med. Det skal gå totempo.

IMG_0862

Så kommer der også bare fuld knald på ovnen, så bollerne får et spark bagi, når de kommer ind. Og så bliver de så gode…

Skriv et svar

